Wtorek, 24 Maj 2022 r. ,   Joanny, Zuzanny

Ile kosztuje reklama w radiu?

   3

Reklama jest bardzo ważnym elementem każdego medium przekazującego informacje. Znane jest powiedzenie, że reklama jest dźwignią handlu i nie ma w tym przesady. Odpowiednio zaprojektowana i zaplanowana reklama może skutecznie podnieść sprzedaż produktów lub usług. Zazwyczaj tego typu działania kojarzymy z koniecznością przeznaczenia bardzo dużej ilości pieniędzy, na co mogą pozwolić sobie tylko największe firmy. Sytuacja jest jednak dynamiczna i wciąż się zmienia. Ceny reklam spadają wraz z rozwojem nowoczesnych form komunikacji.

Wśród najważniejszych ośrodków przekazujących informacje trzeba wymienić radio, telewizję i prasę. Należy w nich stosować zupełne różne formy reklamy. W telewizji widzowie skupiają się przede wszystkim na obrazie, a dźwięk ma funkcję uzupełniającą. Radio oddziałuje tylko ścieżką dźwiękową, a prasa to wyłącznie graficzna prezentacja działalności przedsiębiorstwa. Formę marketingu należy więc dostosować do wybranej grupy odbiorców. 

Rozgłośnia radiowa

Radio jest słuchane przede wszystkim w drodze do pracy lub szkoły, podczas spacerów, jazdy komunikacją miejską lub własny samochodem. Dlatego skuteczna reklama musi być zaplanowana do emisji w określonych godzinach. Od pory dnia zależy cena reklamy. Zwiększa ją też zasięg, a więc reklama w rozgłośni lokalnej będzie tańsza niż w radiu ogólnopolskim. Najwięcej kosztuje emisja reklamy w szczytowych godzinach, czyli od godziny 7 do 10 rano, a później od 15 do 18.

W przypadku popularnych rozgłośni za 30-sekundowy spot reklamowy trzeba zapłacić około 40 tysięcy złotych w dni powszednie oraz około 50% mniej w sobotę. Najtańszą formę reklamy można zaplanować na niedzielę, która może kosztować tylko 20% ceny regularnej. Jeżeli reklama będzie emitowana w rozgłośni regionalnej, ceny są odpowiednio niższe. Od poniedziałku do piątku oznacza to koszt w granicach 7-10 tysięcy złotych, a w weekend do 5 tysięcy złotych. Niezależnie od godzin nadawania, nie są to więc kwoty bagatelne.

Kanał telewizyjny

Emisja reklamy w telewizji jest zdecydowanie droższa, szczególnie podczas przerw ważnych wydarzeń, na przykład zawodów sportowych. Cena jest uzależniona od długości reklamy oraz godzin emisji. W telewizjach ogólnopolskich 10-sekundowy spot reklamowy może kosztować nawet kilkaset tysięcy złotych i z tak drogiej formy reklamy korzystają rzeczywiście tylko najbogatsze firmy na rynku. Na szczęście istnieją możliwości wykupienia tańszej reklamy, na przykład emitowanej w porannym bloku reklamowym lub prezentowanym po godzinie 19. W tych przypadkach 30-sekundowa reklama będzie kosztować średnio od 5 do 30 tysięcy złotych. 

Najmniej kosztuje emisja spotu reklamowego nocą, co można w wielu wypadkach wykupić już za kilkaset złotych. Oczywiście zasięg takiej reklamy jest odpowiednio mniejszy. Warto dodać, że na koszt reklamy telewizyjnej mają większy wpływ wydatki związane z produkcją spotu. Nagranie samego głosu emitowanego w radiu jest dużo prostsze i tańsze niż nakręcenie filmu reklamowego wymagającego zaangażowania wielu osób i wykorzystania nowoczesnego sprzętu. Same koszty produkcji mogą wynieść od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Dzienniki i czasopisma

Z tego punktu widzenia najtańszym rozwiązaniem jest reklama prasowa. W tym przypadku na klienta oddziałujemy tylko graficzną formą ogłoszenia, ale nie oznacza to braku skuteczności. Wręcz przeciwnie — odpowiednio skonstruowana reklama może przyciągnąć uwagę osób, które rzadko oglądają telewizję lub słuchają radia. Ceny reklam prasowych również zależą od tego, czy dany tytuł ma zasięg lokalny, czy ogólnopolski. Jednak mówimy tu o mniejszych kwotach — średnio od 500 złotych za 25% strony w gazecie do 5 tysięcy złotych za reklamę na całą stronę. Koszt obniżają też wydatki produkcji reklamy, które są niższe — często wystarczy tylko dobry pomysł i usługi doświadczonego grafika.

Reklama telewizyjna oznacza większą rozpoznawalność marki i prestiż. Kampania reklamowa w prasie jest dużo tańsza, ale ograniczona pod względem formy. W Polsce ponad 70% osób słucha radia, dlatego jest to najskuteczniejsza forma reklamy, jeśli chodzi o zasięg. Natomiast skuteczność spotu reklamowego zależy w dużej mierze od naszej pomysłowości oraz produktu, który oferujemy. Z pewnością zarówno reklama radiowa, jak i telewizyjna sprawi, że naszymi usługami zainteresuje się większa grupa osób. Wszystko w naszych rękach.



Jesteśmy agencją eventową, która na rynku istnieje od lat, zajmując się organizacją eventów dla klientów biznesowych. Przez wszystkie lata naszej działalności zebraliśmy w naszych szeregach wielu doświadczonych specjalistów, którzy potrafią podejść do każdego zlecenia w sposób...
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą gadżetów reklamowych. Szeroki wybór produktów sprosta oczekiwaniom każdego przedsiębiorstwa i nie pozwoli o nim zapomnieć obdarowanemu klientowi, kontrahentowi, pracownikowi. Dostosowujemy nasze gadżety do potrzeb i wymagań klienta. W ofercie...
W Polsce i na świecie coraz więcej osób ma dostęp do internetu. Co więcej rośnie liczba obowiązków przez co wielu z nas nie ma czasu na spotkania towarzyskie. Internet w szybki sposób pozwala na kontakt z drugim człowiekiem nawet po drugiej stronie globu. Fabryka wydarzeń organizuje...



W Polsce i na świecie coraz więcej osób ma dostęp do internetu. Co więcej rośnie liczba obowiązków przez co wielu z nas nie ma czasu na...
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą gadżetów reklamowych. Szeroki wybór produktów sprosta oczekiwaniom każdego przedsiębiorstwa i...
Firma Arti-Bau to drukarnia zajmująca się cyfrowym drukowaniem etykiet. Do produkcji etykiet wykorzystuje materiały najwyższej jakości, które...